راهبردهای یاددهی- یادگیری به روش هایی اطلاق می شود که معلمان برای یاد دادن و دانش آموزان برای یاد گرفتن محتوای برنامه ی درسی مورد استفاده قرار می دهند. در برنامه درسی از پیش سازمان یافته این روش ها در راهنمای برنامه درسی پیشنهاد و رسانه های آموزشی چون کتاب درسی بر اساس آنها سازماندهی می شود؛ و در برنامه های درسی از پیش سازمان نیافته انتخاب راهبردهای یاددهی- یادگیری و به تبع آن رسانه های آموزشی به عهده معلم، مدرسه و یا منطقه آموزشی گذاشته شده است.
۱. نقش راهبردهای یاددهی- یادگیری در فرآیند آموزش
یک راهبرد یاددهی- یادگیری نقش هر کدام از عناصر مؤثر در فرآیند آموزش را مشخص می کند. معلم، دانش آموز، رسانه های آموزشی، فضا، تجهیزات، زمان و ... از عناصر مؤثر در فرآیند آموزش هستند، که چگونگی استفاده از آنها بر اساس راهبرد یاددهی- یادگیری، تعریف و تعیین می گردد. برای نمونه به نقش معلم در دو راهبرد یاددهی-یادگیری زیر توجه کنید:
۱) معلم ارائه دهنده دانش است و به طور مستقیم، فرآیند یادگیری دانش آموزان را هدایت میکند.
۲) معلم به دانشآموزان در یادگیری کمک می کند و مسئولیت درک و فهم مطالب به عهده خود فراگیران است.